Τραγουδιστης
Στις 2 Απριλίου του 1980 ο Βασίλης Λέκκας τραγουδάει υπό τη διεύθυνση του Μάνου Χατζιδάκι, στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, σε απευθείας μετάδοση από το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και το ταξίδι από νότα σε νότα αρχίζει…
Με αυτό το ταξίδι στη μουσική συνάντησε και συναντήθηκε με όλο τον κόσμο. Η ελληνική του μουσική δεν χρειάστηκε μετάφραση σε κανένα μέρος του πλανήτη. «…Ήσουν μια χώρα που την έκανα πατρίδα μου…» Τον Απόλλωνα και τον Διόνυσο μεταφέρει σε όλο τον κόσμο, με λυρικό και επαναστατικό τρόπο μέσα από την εκρηκτική του ερμηνεία.
«Νεότερο Ζορμπά» τον αποκάλεσε ο Μίκης Θεοδωράκης. Πάντα όρθιος με στόχο την μετάδοση για τον οικουμενικό ρόλο του λόγου και της ελληνικής μουσικής, όπως τον διδάχτηκε μέσα από τις κορυφαίες συνεργασίες του με συνθέτες και ποιητές που πλάθουν την νεότερη μυθολογία του τόπου μας. Όλα αυτά καθορίζουν τις επιλογές του, και από πολύ νωρίς στο ξεκίνημα της πορείας του ο Βασίλης Λέκκας σηματοδοτεί με την παρουσία του ένα καλλιτεχνικό κάδρο άλλου ήθους και ύφους.
Γεννημένος στο Άνω Μητρούσι Σερρών στις 13 Οκτωβρίου του 1960, παιδί μιας οικογένειας που είχε στο πετσί της τον ξεριζωμό της προσφυγιάς από την Ανατολική Θράκη και που οι μνήμες των δικών του ανθρώπων αναβίωναν μέσα από τα τραγούδια τους για λύπες και χαρές, χτίζουν τα πρώτα συναισθήματα για το ρόλο που θα παίξει στη συνέχεια το τραγούδι στην διαμόρφωση του. Το 1968 εγκαθίσταται οικογενειακώς στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια από την ηλικία των 13 ετών, αρχίζει να ασχολείται περιστασιακά με την μουσική. Στο διάστημα αυτό έχει μια μικρή συνεργασία με τον Γιώργο Ζαμπέτα, ώσπου το 1978 φεύγει για την Αθήνα, για να γίνει ένα χρόνο αργότερα η καθοριστική επαφή με τον Μάνο Χατζιδάκι.
Για περισσότερα από σαράντα χρόνια ταξιδεύει στον κόσμο με ένα ρεπερτόριο που συνδέθηκε άρρηκτα με το όνομα του και αναδεικνύει τη σχέση του με ένα μυημένο κοινό που το τροφοδοτεί με συγκλονιστικές ερμηνείες, βγαλμένες μέσα από την αναζήτηση του για την αποκάλυψη της αστείρευτης ελληνικής μουσικής, με απώτερο στόχο να τη μεταβιβάσει στις επόμενες γενεές. Σε αυτή την διαδρομή, δυστυχώς, δεν καταγράφονται με ακρίβεια πολλά από τα σημαντικά καλλιτεχνικά γεγονότα, λόγω της γενικότερης ελλιπούς διαχείρισης και της μη ύπαρξης αρχείου από πλευράς Βασίλη Λέκκα. Ο ίδιος χαρακτηρίζει αυτή την πλευρά του απόλυτα φυσιολογική μέσα στο μεθυστικό ταξίδι του χρόνου, που καταγράφει έναν εσωτερικό και σαφή προσανατολισμό, στραμμένο προς το μέλλον. Άλλωστε, όλα θα αποκαλυφθούν…
Στη μεγάλη μουσική οικογένεια συνέπραξε με τους Μάνο Χατζιδάκι, Νίκο Γκάτσο, Μίκη Θεοδωράκη, Γιάννη Μαρκόπουλο, Γιάννη Σπάθα, Γιώργο Τρανταλίδη, Μιχάλη Γκανά, Λίνα Νικολακοπούλου, Ευγένιο Αρανίτση, Άρη Δαβαράκη, Μάνο Ελευθερίου, Ιάκωβο Καμπανέλλη, Μιχάλη Μπουρμπούλη, Χρήστο Νικολόπουλο, Μανώλη Ρασούλη, Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλο, Τάσο Σαμαρτζή, Γεράσιμο Νεόφυτο, Ζωή Παναγιωτοπούλου, Μανώλη Πρατικάκη, Ηλία Κατσούλη, Γιώργο Καζαντζή, Νίκο Πιτλόγλου, Δημήτρη Πάνα, Χάρη Παπαδόπουλο, Γιώργο Χρονά, Μιχάλη Τρανουδάκη, Μιχάλη Γρηγορίου, Γιώργο Σταυριανό, Οδυσσέα Ιωάννου, Αντώνη Φωστιέρη, Μάριο Στρόφαλη, Ανδρέα Θωμόπουλο, Γιώργη Κοντογιάννη ‘Κρης’, Μίνα Βάστα, Sunny Μπαλτζή … αλλά και μέσα από τις μελοποιήσεις των Βιτσέντζου Κορνάρου, Νίκου Ξυλούρη, Κώστα Καρυωτάκη, Τάκη Σινόπουλου, Νίκου Καββαδία, Γιώργου Σεφέρη, Νίκου Εγγονόπουλου, Οδυσσέα Ελύτη και ακόμα πιο χαρακτηριστικά από τις μελοποιήσεις αρχαίων Ελλήνων λυρικών ποιητών όπως: Ανακρέων, Κριτίας, Ίων ο Χίος, Αλκαίος, Πρατίνας, Σαπφώ.
Ο Βασίλης Λέκκας χαρακτηρίζεται για την θεατρική του παρουσία που τον τοποθετεί στην ευρύτερη έννοια του καλλιτέχνη, με μοναδικό ψυχικό και σωματικό αποτύπωμα.
Οι εκπληκτικές φωνητικές του δυνατότητες, του επέτρεψαν μαζί με την γνώση του και την τεχνική του κατάρτιση, να αλλάζει τα όρια του ερμηνευτή και αυτό να το αποκαλύπτει τραγουδώντας χαρισματικά το ευρύτερο ελληνικό μουσικό τοπίο, που περιλαμβάνει, το πολύμορφο σύγχρονο … το λαϊκό, το δημοτικό καθώς και το ρεμπέτικο τραγούδι. Η δισκογραφία του είναι ένα γεγονός που δημιουργήθηκε κάτω από το πρίσμα αναζητήσεων ποικίλων ήχων, ρυθμών και μουσικών ιδιωμάτων, με στόχο την ανάδειξη ενός βαθειά κοινωνικού τραγουδιού, με συνειδησιακή φόρτιση, ενώνοντας γενεές μέσα από την εκφορά του. Οι συναυλίες του, αντλούν την ατμόσφαιρα τους από την ρίζα και την φόρτιση της καταγωγής και της ανάγκης των ανθρώπων να συνδιαλλαγούν με το αρχέγονο και τη μυσταγωγία.
Τα αρχαία Ελληνικά θέατρα με την ιδιαίτερη φόρτιση όπως της Δωδώνης, των Φιλίππων, του Αργούς, τις Νικοπόλεως, του Ηρωδείου, της Μαντινείας και στο χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς, όπου τραγουδά αμέσως με το ξεκίνημα του, τον επηρεάζουν βαθιά και στη συνέχεια στην Ολυμπία, στην Μεγαλόπολη στις Μυκήνες, στη Μαρώνεια, και στα ιστορικά κάστρα της Μονεμβασίας, της Πύλου, της Καλαμάτας, της Βόνιτσας, της Καβάλας, της Άρτας, των Ρωγών και τόσων άλλων, το όραμα του για μια πορεία εκτός συμβατικών και τρεχουσών καλλιτεχνικών προτύπων, γίνεται γεγονός. Συνδέει την ύπαρξη των παραστάσεων του, την αφορμή για να ενωθεί πολιτισμικά με ότι συνθέτει τη χώρα, και που μέσα από αυτά τα σύμβολα μετέδωσε το παγκόσμιο πολιτιστικό μήνυμα. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος των μετακλήσεων του Βασίλη Λέκκα σε χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αυστραλίας, όπου ξεδιπλώνει με την εκρηκτικότητα του και με την γλωσσά του σώματος μια Ελλάδα 2500 χρόνων.
Ο Βασίλης Λέκκας πρωτοεμφανίζεται στον μουσικό χώρο το 1980, τραγουδώντας στο έργο του Μάνου Χατζιδάκι «Η Εποχή της Μελισσάνθης». Έργο που αποτέλεσε την αρχή μιας μακράς συνεργασίας με τον συνθέτη σε οκτώ δίσκους, πολλές συναυλίες στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στην Κύπρο, καθώς επίσης και θεατρικές παραστάσεις.
Το 1981 ο Μάνος Χατζιδάκις τον προτρέπει να συμμετάσχει ως τραγουδιστής στους μουσικούς αγώνες που οργανώνει ο ίδιος ο συνθέτης στην Κέρκυρα, με το σκεπτικό να αποκαλυφθούν νέοι τραγουδοποιοί. Τραγουδά τρία τραγούδια των πρωτοεμφανιζόμενων Πέτρου Δουρδουμπάκη με τίτλο “Μικρό ερωτικό”, Χρήστου Κυριαζή με τίτλο “Κυριακή απόγευμα”, και το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη “Μικρή πράσινη θάλασσα”, σε μουσική Ανδρέα Αδαμόπουλου. Την επιτροπή των αγώνων αποτελούν οι Νίκος Γκάτσος, Γιάννης Τσαρούχης, Έλλη Λαμπέτη, Ελένη Βλάχου, Αλκή Νέστορος, Γιώργος Κουρουπός, Διονύσης Σαββόπουλος, Διονύσης Φωτόπουλος. Ο δίσκος ηχογραφείται με τον τίτλο «Κέρκυρα 81».
Το 1982 έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το θέατρο, αφού παίζει και τραγουδά στη μουσικοθεατρική παράσταση «Πορνογραφία», που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο Οφ Μπρόντγουει με τους μουσικούς επί σκηνής. Η παράσταση κυκλοφορεί σε δίσκο τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, με στίχους Νίκου Γκάτσου, Άρη Δαβαράκη, Μάνου Χατζιδάκι και εξώφυλλο του Μίνου Αργυράκη. Από τον δίσκο αυτό ακούγεται για πρώτη φορά η “Μπαλάντα των αισθήσεων και των
παραισθήσεων” με την συγκλονιστική ερμηνεία του Βασίλη Λέκκα που στη συνέχεια επηρεάζει μια γενιά τραγουδιστών.
“Ο πωλητής των ιδανικών στιγμών”
Από την παράσταση «Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς» του Μάνου Χατζιδάκι το 1982. Διευθύνει ο Μάνος Χατζιδάκις.
Το 1983 τραγουδά στον δίσκο «Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς», μια μουσική τελετουργία για τέσσερις φωνές, πάνω στην Καταγωγή, τον Έρωτα, τη Βία, και το Θάνατο, με στίχους του συνθέτη, του Άρη Δαβαράκη, της Αγαθής Δημητρούκα και εξώφυλλο του Γιάννη Μόραλη. Απόσπασμα του έργου παρουσιάζεται πρώτη φορά ένα χρόνο πριν στην Κέρκυρα, και την επόμενη χρονιά το Δεκέμβριο ηχογραφείται και παρουσιάζεται ολόκληρο με θεατρικά στοιχεία στην Αθήνα, στην Πλάκα κοντά στο χώρο της έμπνευσης. Το πολύ σημαντικό αυτό έργο χορογραφήθηκε και παρουσιάστηκε από τα μπαλέτα του εικοστού αιώνα του Maurice Bejart.
Στο μεταξύ, οι συναυλίες με τον συνθέτη σε πολλά μέρη της χώρας γίνονται το μεγαλύτερο καλλιτεχνικό γεγονός και συγκεντρώνουν ένα κοινό, που σε πολλές περιπτώσεις καλείται να αλλάξει τα κριτήρια της ακρόασης, σε σχέση με ένα εντελώς διαφορετικό κλίμα που δημιουργείται και κυριαρχεί μετά την μεταπολίτευση.
Ένας σπάνιος δίσκος 45 στροφών που περιέχει δυο τραγούδια, κυκλοφορεί και αυτός το 1983 και φέρει τον τίτλο «Μπολιβάρ». Πρώτο τραγούδι, η μελοποίηση στίχων του ποιήματος του Νίκου Εγγονόπουλου “Μπολιβάρ” για τα διακόσια χρονιά από την γέννηση του El libertador, και το δεύτερο με τίτλο “Για έναν ελεύθερο άνθρωπο”, σε στίχους του συνθέτη. Το εξώφυλλο φιλοτέχνησε η μεγάλη γλύπτρια Ναταλία Μελά.
Το 1984 τον προσκαλεί η Μαρία Φαραντούρη και του δίνει την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν μαζί μια μεγάλη περιοδεία στην Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία, Βέλγιο, Σουηδία, Ολλανδία, Δανία, Αλγερία, Ισπανία και Γαλλία. Στην πρώτη επαφή με το διεθνές κοινό, οι κριτικές είναι διθυραμβικές για τον νέο Έλληνα τραγουδιστή. Στο τέλος της περιοδείας, στο ιστορικό θέατρο Olympia στο Παρίσι, ηχογραφείται η παράσταση με τίτλο «Η Μαρία Φαραντούρη στο Olympia», και εκεί ο Βασίλης Λέκκας κάνει την πρώτη εκτέλεση στα Ελληνικά του περίφημου τραγουδιού “Κεμάλ”, με στίχους του Νίκου Γκάτσου και μουσική Μάνου Χατζιδάκι. Η προϋπάρχουσα εκτέλεση με Αγγλικό στίχο ανήκει στο δίσκο «Reflections».
Το 1986 κυκλοφορεί η «Ρωμαϊκή Αγορά». Δίσκος που περιέχει 35 τραγούδια της περιόδου 1947-1958 και δανείζεται τον τίτλο από την ιστορική συναυλία που πραγματοποιήθηκε στο χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς, στους Αέρηδες στην Πλάκα. Στον δίσκο τραγουδούν ο Βασίλης Λέκκας, η Έλλη Πασπαλά, ο Ηλίας Λιούγκος και η Μαρία Φαραντούρη. Οι ενορχηστρώσεις ανήκουν στον συνθέτη και στον Τάσο Καρακατσάνη. Στο εξώφυλλο, πίνακας του ζωγράφου Γιώργου Σταθόπουλου.
Μια έκτακτη έκδοση σε μορφή Maxi single με τίτλο «4 τραγούδια από την Ρωμαϊκή Αγορά» με τον Βασίλη Λέκκα, με διεύθυνση Μάνου Χατζιδάκι, κυκλοφορεί το Δεκέμβριο του 1986 για να γίνει προπομπός του δίσκου της «Ρωμαϊκής Αγοράς». Παραγωγή Σείριου, και ηχογράφηση στο studio polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυρναίο. Η τεράστια επιτυχία του δίσκου γίνεται αφορμή και πάλι για μια σειρά συναυλιών σε όλη την Ελλάδα και σε πολλά θέατρα της Ευρώπης, όπως το περίφημο Palais des Beaux-Arts των Βρυξελλών στο Βέλγιο και την πανέμορφη πόλη Brugge που διοργανώνει ένα διεθνές Festival.
“Cundu luna vini” Manos Hadjidakis, Lyrics by Nikos Gatsos. Song: Elli Paspala & Vasilis Lekkas. Orchestration by Tasos Karakatsanis. Conducted by Manos Hadjidakis (21/6/1986).
Την ίδια χρονιά στις 21 Ιουνίου 1986, η Ιταλική τηλεόραση RAI, σε συνεργασία με την ΕΡΤ, μεταδίδει από το χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς την εκπροσώπηση της Ελλάδας στον πανευρωπαϊκό θεσμό «Νύχτα Μουσικής» με το τραγούδι “Cundu luna vini”, σε στίχους του Νίκου Γκάτσου. To τραγούδι ερμηνεύουν ο Βασίλης Λέκκας και η Έλλη Πασπαλά. Την ορχήστρα διευθύνει ο Μάνος Χατζιδάκις.
Στις 23 Δεκεμβρίου 1987 κυκλοφορεί η «Λαϊκή Αγορά». Ο δίσκος περιέχει 30 τραγούδια της περιόδου 1959-1975 και τραγουδούν ο Βασίλης Λέκκας, η Έλλη Πασπαλά, ο Ηλίας Λιούγκος και ο Γιώργος Νταλάρας. Η ενορχήστρωση ανήκει στον Νίκο Κυπουργό, το εξώφυλλο στον Γιώργο Σταθόπουλο και η ηχοληψία στον Γιάννη Σμυρναίο.
Σε μια σειρά παραστάσεων στο Σείριο στην Πλάκα, με συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών, ο Βασίλης Λέκκας τραγουδάει, σε πρώτη εκτέλεση, ανέκδοτο υλικό του συνθέτη από κινηματογραφικά θέματα, σε στίχους του Άρη Δαβαράκη, όπως το τραγούδι “Blue” από την ομότιτλη ταινία του Silvio Narizzano, “Ο Χορός του Βαρτάν” από την ταινία «Αmerica Αmerica» του Elia Kazan, καθώς και από την ταινία «Sweet Movie» του Dušan Makavejev. Επίσης, πάντα υπό τη διεύθυνση του συνθέτη, τραγουδάει διάφορους κύκλους τραγουδιών, στο διάστημα ενός έτους που διαρκούν οι παραστάσεις.
Το 1988 ο Βασίλης Λέκκας συμμετέχει και στην κυκλοφορία του δίσκου με τίτλο «Στο Σείριο υπάρχουνε παιδιά» με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι.
Σε παράλληλη δισκογραφία, ο Βασίλης Λέκκας συμμετέχει σε δυο ακόμη δίσκους:
1985. «Ο Οδυσσέας στο ποτάμι», σε ποίηση Τάκη Σινόπουλου και μουσική Μιχάλη Γρηγορίου, όπου τραγουδούν μαζί με την Σαββίνα Γιαννάτου. Η ηχογράφηση έγινε Μάρτη και Απρίλη του ’85 με εξώφυλλο του Γιώργου Σταθόπουλου και εταιρεία παραγωγής Σείριος.
1985. «Η Μυθολογία του Σαββάτου». Ποιήματα του Γιώργου Χρονά και μουσική Μιχάλη Τρανουδάκη. Τραγουδά μαζί με την Μαρία Δημητριάδη. Η ηχογράφηση έγινε Ιούλιο και Αύγουστο και ο δίσκος κυκλοφόρησε στις 14 Οκτωβρίου. Στο εξώφυλλο ο Μάρλον Μπράντο και η Κιμ Χάντερ σε μια σκηνή από το κινηματογραφικό έργο «Λεωφορείον ο πόθος», του Τένεσι Ουίλιαμς.
Το 1986 κάνει την δεύτερη επαφή με το θέατρο μετά από το κάλεσμα του σκηνοθέτη Βασίλη Νικολαΐδη. Παίζει και τραγουδά στην παράσταση «Το φάντασμα της αυγής» που ανέβηκε στη σκηνή του θεάτρου «Αμόρε» σε μουσική της Σάντυς Παπαστεφάνου.
Το 1989 ξεκινάει μια εξαιρετική συνεργασία, ένα καινούργιο κεφάλαιο με τον κορυφαίο rock ηλεκτρικό κιθαρίστα Γιάννη Σπάθα, ιδρυτή του παγκόσμιου συγκροτήματος Socrates Drank The Conium, και δημιουργούν ένα ανατρεπτικό μουσικό ντουέτο με έναν ήχο που βάζει την σφραγίδα του από τη πρώτη στιγμή της συνεργασίας τους. Οι καλλιτεχνικές τους αναζητήσεις και οι διαφορετικές αφετηρίες τους, γεννούν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του κοινού για την αναμενόμενη δισκογραφική τους συνεργασία, που ολοκληρώνεται με τον τίτλο «Σύντομα Όνειρα», με μοναδική επιτυχία. Σε αυτό συμβάλλει και η παρουσία του πρωτοεμφανιζόμενου στη δισκογραφία συγγραφέα Ευγένιου Αρανίτση, που γράφει τους στίχους των τραγουδιών. Κάνοντας την παρουσίαση του δίσκου στη σκηνή του ιστορικού κλαμπ Ρόδον, δημιουργείται μια μοναδική ατμόσφαιρα στην πρώτη τους ζωντανή εμφάνιση που την παρακολουθούν και πολλοί καλλιτέχνες.
Το 1991 πραγματοποιούν τον δεύτερο κατά σειρά δίσκο της συνεργασίας τους με τίτλο «Κλασσικά Εικονογραφημένα». Ο πλούτος στους ρυθμούς και στις μελωδίες, στον ήχο της κιθάρας και της φωνής, γίνονται η ταυτότητα των δυο καλλιτεχνών. Το καινούργιο ρεπερτόριο, τους δίνει την ευκαιρία για μια μεγάλη περιοδεία σε όλη σχεδόν τη χώρα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη. Ταξιδεύουν και παρουσιάζονται στην Κύπρο και στο Λουξεμβούργο. Παίζουν στο θέατρο του Λυκαβηττού και στο Παλλάς. Συνεργάζονται με την Χάρις Αλεξίου στο Αττικόν και στο κλαμπ Ρόδον. Οι συναυλίες των Λέκκα – Σπάθα χαρακτηρίζονται συγκλονιστικές, για το πάθος, την τεχνική τους ικανότητα, αλλά και από την εικόνα δυο ανθρώπων που αναμετριούνται με το καλλιτεχνικό ανάστημα. Η συνεργασία τους συνεχίζεται αδιάλειπτα μέχρι και τώρα.
Το 1991 είναι η μοναδική αντρική φωνή που συμμετέχει στον δίσκο «Γειά σας…Πού πέφτουν τα σύνορα;», σε μουσική του Κώστα Καλδάρα. Συμμετέχουν επίσης, η Σωτηρία Μπέλλου, η Βίκυ Μοσχολιού, η Ελένη Βιτάλη, η Αφροδίτη Μάνου και η Ελένη Τσαλιγοπούλου.
Το 1991 στο Ballhaus-kreuzberg στο Βερολίνο παρουσιάζει ανέκδοτη δουλειά σε ποίηση Νίκου Καββαδία και μουσική Χάρη Παπαδόπουλου.
Το 1994 κυκλοφορεί το Maxi single με τίτλο «Ελλάδα Ελλάδα», σε μουσική Χρήστου Νικολόπουλου και στίχους Μάνου Ελευθερίου, για την πρώτη συμμετοχή της Εθνικής Ελλάδος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου.
Το 1985 συντελείται ένα τεράστιο καλλιτεχνικό γεγονός. Η σύμπραξη Μάνου Χατζιδάκι και Μίκη Θεοδωράκη σε κοινές συναυλίες στην Ελλάδα, με τη συμμετοχή και άλλων τραγουδιστών, που πραγματοποιηθήκαν στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης και των Φιλίππων, στο στάδιο των Χανίων αλλά και στην Κύπρο, σε Λάρνακα και Λεμεσό. Σε αυτές τις συναυλίες ο Βασίλης Λέκκας βιώνει την αποκορύφωση. Μια μοναδική στιγμή είναι στο στάδιο των Χανίων όταν στο τέλος της συναυλίας, τον καλεί ο Μίκης Θεοδωράκης στη σκηνή για να τραγουδήσουν μαζί το τραγούδι “Είμαι αετός χωρίς φτερά” του Μάνου Χατζιδάκι, με τον Χατζιδάκι στο πιάνο.
Η σχέση με τον Θεοδωράκη αναπτύσσεται και μπαίνουν τα πρώτα θεμέλια μιας δισκογραφικής συνεργασίας που ολοκληρώνεται πολύ αργότερα, το 1995 με τον δίσκο «Ασίκικο Πουλάκη». Ο δίσκος αναδύει τη μουσική επιρροή του συνθέτη που προέρχεται από τα παράλια της Ιωνίας, τόπο καταγωγής της μητέρας του, το γένος Πουλακήδων, εξού και το ‘κη’ με ήτα στον δίσκο. Η ερμηνεία του Βασίλη Λέκκα πατάει βιωματικά και αποκαλυπτικά πάνω στον ήχο και το στίχο. Η ενορχήστρωση ανήκει στον Γιάννη Σπάθα, που τονίζει και αναδύει με ακρίβεια τους πολυρυθμικούς Ασίκικους χορούς, έμπνευσης του συνθέτη, οι στίχοι στον εξαίρετο ποιητή Μιχάλη Γκανά, που τα λόγια του μετουσιώσανε τα παράξενα ακούσματα.
Ο Βασίλης Λέκκας συνέβαλε από την πρώτη στιγμή και στην ίδρυση της Λαϊκής ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης» και συνεργάστηκε στενά κάνοντας συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με τα έργα του συνθέτη.
Το 1997 ο Γιάννης Μαρκόπουλος γράφει για τη φωνή του Βασίλη Λέκκα τον δίσκο «Αθέατος σφυγμός». Στο σημείωμα του ο συνθέτης αναφέρει τα εξής:
«Ιδού λοιπόν ο «Αθέατος σφυγμός», τραγουδισμένος από μια σημαντικότατη και ζωντανή Ελληνική φωνή, με ιδιαίτερα προσόντα ερμηνείας, τον Βασίλη Λέκκα. Προικισμένος με μια ευαισθησία σπουδαία και τεχνική, με εντυπωσίασε ο τρόπος της τραγουδιστικής προσέγγισης του σ’ αυτά που ζητούσα για το χρώμα των συνθέσεών μου. Ένιωθα, με την ερμηνεία του να αποδίδονται άριστα στα τραγούδια τα μουσικά τους τοπία και οι έννοιες των στίχων σ’ αυτή τη νέα κατεύθυνση που οδηγώ το ύφος μου αυτό τον καιρό.» Στον δίσκο μελοποιήθηκαν οι ποιητές μας, Γιώργος Σεφέρης, Μανώλης Πρατικάκης, Αντώνης Φωστιέρης καθώς και στίχοι του Οδυσσέα Ιωάννου και του ίδιου του συνθέτη.
Η συνεργασία του Βασίλη Λέκκα και του Γιάννη Μαρκόπουλου προέκυψε από το κάλεσμα του συνθέτη για τη συμμετοχή του στον δίσκο «Ανα-γέννηση», ένα χρόνο πριν. Μαζί πραγματοποίησαν πολλές συναυλίες στην Ελλάδα αλλά και στο Palais des Beaux-Arts στο Βέλγιο.
Το 1998 συμμετέχει στον δίσκο του νέου συνθέτη Χάρη Παπαδόπουλου, «Το τραίνο φτάνει τελικά στην Κατερίνη», σε στίχους του Μανώλη Ρασούλη.
Το 1999 κυκλοφορεί ο δίσκος «Τραγούδια για τη φαντασία» από την Sony Music και περιέχει 18 επιλεγμένα τραγούδια από την μέχρι τότε δισκογραφία του Βασίλη Λέκκα.
Το 1999 ευτύχησε να συνεργαστεί με τον κορυφαίο ντράμερ Γιώργο Τρανταλίδη με την τεράστια προσφορά του στην παγκόσμια Jazz και Rock μουσική. Πραγματοποιούν τον δίσκο «7 Ισημερινοί» και αποκαλύπτουν μια μοναδική συνεργασία με το ύφος και τον ήχο, που περιέχει την αίσθηση ενός μαγευτικού μουσικού ταξιδιού, με αφετηρία το μέλλον. Το ταξίδι με στίχους έντυσαν οι Τάσος Σαμαρτζής, Ζωή Παναγιωτοπούλου, Γεράσιμος Νεόφυτος.
Το 2001 κυκλοφορεί ο δίσκος «Μεσ’ τη νύχτα». Είναι ο δεύτερος δίσκος κατά σειρά που απορρέει από την συνεργασία τους. Το αποτέλεσμα του, ανοίγει τον μουσικό ορίζοντα εντάσσοντάς τον στο ευρύτερο κλίμα της world music. Και οι δυο αυτοί δίσκοι λικνίζονται με το χάδι του μουσικού ενστίκτου. Οι στίχοι ανήκουν στον ιδιαίτερο Γιάννη ”Μπαχ” Σπυρόπουλο, στον Γεράσιμο Νεόφυτο που για δεύτερη φορά φώτισε η παρουσία του, και στην υπέροχη Sunny Μπαλτζή.
Το 2000 ο Βασίλης Λέκκας επιμελείται την παραγωγή ενός σπάνιου cd single που περιέχει τη διασκευή δυο τραγουδιών με βαθιά ιστορική πορεία. Πρώτο τραγούδι, “Τη Ρωμιοσύνη μην την κλαίς”, σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη και ποίηση του Γιάννη Ρίτσου, και δεύτερο, το παραδοσιακό “Σαράντα παλικάρια”, με καταπληκτικές ερμηνείες.
Το 2002 εμφανίζεται και πάλι στο θέατρο. Αυτή τη φορά παίζει και τραγουδά στην παράσταση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, «Η κωμωδία των παρεξηγήσεων», του William Shakespeare, σε σκηνοθεσία Νανάς Νικολάου. Η παράσταση περιόδευσε σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Tο 2003 συμμετέχει στο International Music Festival “Sharq Taronalari”, στην πόλη Samarqan στο Ozbekistan με καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο.
Το 2004 τραγουδά στο τριπλό άλμπουμ με τον συμβολικό τίτλο «Όρθιοι», σε live end studio ηχογραφήσεις, που περιέχει τραγούδια από όλο το φάσμα των συνεργασιών του. Ακούγονται πρωτότυπες διασκευές, αλλά και πολύ σημαντικά τραγούδια νέων συνθετών σε πρώτη παρουσίαση. Πρόκειται για την παραγωγή που σαν στόχο έχει να τιμήσει τους συνθέτες και ποιητές που αναδεικνύουν τη χρησιμότητα του τραγουδιού, που τροφοδοτούν αξίες, διδάσκουν στάση ζωής και υψώνουν πνευματικό ανάστημα. Το άλμπουμ επιμελήθηκε εξ ολοκλήρου ο Βασίλης Λέκκας και ακούγονται 29 τραγούδια των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Γιάννη Μαρκόπουλου, Σταύρου Ξαρχάκου, Γιώργου Ζαμπέτα, Γιάννη Σπάθα, Γιώργου Τρανταλίδη, Τζίμη Πανούση, Γιώργου Κοντογιάννη ”Κρης”, Χάρη Παπαδόπουλου, Δημήτρη Πάνα, Γιώργου Θεοχάρη. Το άλμπουμ
συμπεριλαμβάνει και το εξαιρετικό αυτοτελές μουσικό έργο με τίτλο «Ουράνιο τόξο», του Νίκου Πιτλόγλου, αφιέρωμα στην Ολυμπιακή ιδέα.
Το 2004 και πάλι, τραγουδά το cd «Κράτα τα λόγια μου για φυλαχτό», σε μουσική του Μάριου Στρόφαλη και σε στίχους του Ανδρέα Θωμόπουλου για την τηλεοπτική σειρά «Αντίστροφη Μέτρηση».
Το 2005 τραγουδά «Του Κρασιού και του Έρωτα». Στο μοναδικό αυτό άλμπουμ για πρώτη φορά μελοποιούνται μόνο αρχαίοι Έλληνες λυρικοί ποιητές, όπως ο Ανακρέων, η Σαπφώ, ο Αλκαίος Πρατίνας, ο Ίων ο Χίος και ο Κριτίας, που τα κείμενα τους αναλλοίωτα ταξιδεύουν στους αιώνες και υμνούν το κρασί και τον έρωτα, συστατικά της ζωής που συνδέονται με την ύπαρξη του ανθρώπου. Tη μουσική, τη μετάφραση των αρχαίων κειμένων και την απόδοση σε στίχους έκανε ο Σάκης Παπαδημητρίου. Η ερμηνεία του Βασίλη Λέκκα, λιτή και απέριττη πάνω στα διαχρονικά κείμενα.
Το υπέροχο αυτό έργο με τους μελοποιημένους ποιητές, σύμβολα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, με συμμετοχή χορευτικής ομάδας και αφηγητών, έκανε μια διαδρομή στην Ελλάδα και παρουσιάστηκε μετά από πρόσκληση και στο διεθνές φεστιβάλ της Χάγης «Crossing Borders» με μεγάλη επιτυχία καθώς και στο ιστορικό θέατρο Paradiso στο Amsterdam. Έπαιξε το μουσικό σύνολο Ηδύφωνο, και στο εξώφυλλο φιλοξένησε ένα θέμα της ζωγράφου Χάρις Τσεκούρα.
Από το 2005 μέχρι το 2007 πρωταγωνιστεί στην θεατρική παράσταση για παιδιά «Ως την άκρη του ονείρου», της Κέλλυς Σταμουλάκη, η οποία υπογράφει μαζί με τον Χάρη Ρώμα και την σκηνοθεσία. Την μουσική και τα τραγούδια έγραψε ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας. Το έργο γνώρισε μεγάλη επιτυχία ξεκινώντας από την Αθήνα στο Θέατρο Περοκέ, και στην συνέχεια στο Θέατρο Radio City στην Θεσσαλονίκη.
To 2007 ο Βασίλης Λέκκας, ο Γιάννης Σπάθας και η Λίνα Νικολακοπούλου συνυπογράφουν το άλμπουμ «Σπινθήρας». Μια πολύ σημαντική συνεργασία που παρουσιάζει μέσα στα δέκα τραγούδια το πολύμορφο ύφος της Ελληνικής λαϊκής μουσικής, από το Διονυσιακό ρεμπέτικο και την ορμή του απτάλικου ρυθμού έως την rock δύναμη, προβάλλοντας διαχωριστικές γραμμές με ιδιαίτερη ικανότητα και γνώση.
Στην δεκαετία του 2000 με 2010 ο Βασίλης Λέκκας συμμετέχει σε δυο δίσκους του πολύ σημαντικού συνθέτη Γιώργου Καζαντζή, «Του Έρωτα και του Ουρανού» με το τραγούδι “Κατάρτι και Ατμός”, σε στίχους του συνθέτη και στο «Faux Bijoux» με το τραγούδι “Χαμένο είδωλο”, σε στίχους του Ηλία Κατσούλη.
Το 2006 «Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης μιλάει με στίχους». Ένα αφιέρωμα στο έργο του συγγραφέα με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ.
Συμμετέχει επίσης στους δίσκους: 1999 «Stealth» του Χάρη Παπαδόπουλου.
2000 «Εικόνες παιδεύουν το μυαλό» του Πέτρου Δουρδουμπάκη. «Αερικά» του Κώστα Αντάρα. «Διαδρομή» του Άγγελου Σκορδίλη.
2001 «Ανωτάτη Ζαμπετική» του Παντελή Αμπαζή. «Το αληθινό μέγεθος της σκιάς μου» της Sunny Μπαλτζή.
2002 «Με θάλασσα και ουρανό» του Βαγγέλη Σίμου.
2003 «Το χρώμα της μνήμης» του Γιώργου Σταυριανού.
2005 «Αμφίβολες μέρες» του Νίκου Πιτλόγλου.
2006 «Παραμύθια για πουλιά» του Γιάννη Γερογιάννη.
2009 «Στο δρόμο» του Ηρακλή Κόντου.
2011 «Παραβάσεις» της Χάρις Τσεκούρα. «Με δύο πούπουλα στην πλάτη» του Σούλη Λιάκου.. «Το πρώτο ‘δώ βασίλειο είχαν θεοί το κτίσει» Λάρκος Λάρκου.. «4 Τραγούδια του Καβάφη» Χάρη Παπαδόπουλου. «Οι στίχοι μου και οι φίλοι μου» Χάρης Ρώμας.
«Έρως ανίκατε». Ο Δίσκος αυτός κυκλοφόρησε το 2009 και ταξιδεύει με τα τραγούδια του στη Μεσόγειο, με κύρια ακούσματα την παράδοση της Κρήτης και το Ισπανικό Φλαμένκο, που παντρεύονται μέσα από τον κοινό πόθο για του έρωτα, αλλά και από την καταβολής μάταια μάχη, που εκφράζεται μέσα από τη απόδοση στίχων του Σοφοκλή από την αρχαία τραγωδία «Αντιγόνη» σε μετάφραση. Τη μουσική των τραγουδιών και των ορχηστρικών θεμάτων έγραψε ο εξαίρετος μουσικός Γιώργος Κοντογιάννης ”Κρης”. Οι στίχοι ανήκουν στους Νίκο Ξυλούρη, Μίνα Βάστα, Μανώλη Μιχαήλ Πλατάκη και στον Γιώργο Κοντογιάννη ”Κρης” που υπογράφει και την ενορχήστρωση μαζί με τον Γιώργο Αναστασόπουλο.
Τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι τον Μάρτιο του 2010 τραγουδάει και παίζει στην μουσικοθεατρική παράσταση «Αρχόντισσά μου μάγισσα» βασισμένη εξ ολοκλήρου στα συγκλονιστικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη. Σε αυτές τις παραστάσεις ο Βασίλης Λέκκας τραγουδά εκστασιασμένος και με την μοναδική του ικανότητα φανερώνει σε νεότερους την ιστορική ανάγκη της ύπαρξης του λαϊκού μας τραγουδιού, και του ρόλου του στις μέρες μας. Ο ίδιος είχε την ιδέα και την πρωτοβουλία της παραγωγής, καθώς και την καλλιτεχνική επιμέλεια. Η παράσταση ανέβηκε στο θέατρο «Άνεσις» στην Αθήνα και στο θέατρο «Κολοσσαίο» στη Θεσσαλονίκη. Μαζί του τραγούδησε η Φένια Παπαδόδημα. Την σκηνοθεσία ανέλαβε ο Γιώργος Νινιός.
Το 2010 στις Βρυξέλλες προσκεκλημένος του La Commission des Pelations Europeennes a.s.b.l.Cercle Hellenique στον μαγικό χώρο του Woluwe St.Pierre για ένα αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι. Το καλλιτεχνικό γεγονός χαρακτηρίζεται κορυφαίο. Η αξέχαστη βραδιά είχε σαν στόχο να επισημάνει στο κοινό της Ευρώπης που όρθιο χειροκροτούσε και επευφημούσε, την συμπαντική διάσταση της μουσικής του Μάνου Χατζιδάκι. Τον Βασίλη Λέκκα συνόδευσε στο πιάνο η Ηρίννα Βαλεντίνοβα και την σκηνοθετική επιμέλεια είχε ο Νίκος Παπαγεωργίου δρ. Φιλολογίας.
Το Μάρτη του 2011 ο Βασίλης Λέκκας τραγούδησε στην Αυστραλία, καλεσμένος από το Greek Festival. Έναν σημαντικότατο θεσμό που πραγματοποιείται από την ομογένεια σχεδόν τριάντα χρόνια . Το κοινό και ο καλλιτέχνης έζησαν μοναδικές συγκινητικές στιγμές.
Την επόμενη χρονιά βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, καλεσμένος του Κ.Ε.Π. (Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού) και παίρνει μέρος σ’ ένα αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Στο πρώτο μέρος αυτής της σπουδαίας εκδήλωσης παίχτηκε το «Άξιον Εστί». Το δεύτερο μέρος ήταν αφιερωμένο στο Νίκο Γκάτσο. Σε αυτή τη συναυλία η ομογένεια αντέδρασε δυναμικά, απαντώντας μέσω πολιτισμού στα γεγονότα που διαδραματίζονται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και τη στήριξε με καθολική συμμετοχή και πάθος. Την άλλη μέρα έγινε μια άλλη συναυλία στο «Μαλιώτειο Πολιτιστικό Κέντρο» της Βοστώνης με πρωταγωνιστές τα βαθιά συναισθήματα που αναβλύζουν απ’ την αγάπη για την πατρίδα μέσα από τη θερμή σύμπραξη καλλιτέχνη και κοινού…
Κρατήστε γρήγορα θέση για τις εκδηλώσεις μέσω του IntelliServe του Δήμου Πεντέλης
Powered by